Witajcie
Tym wpisem rozpoczynamy serię artykułów, które przygotowaliśmy dla Was z naszymi partnerami ze Sportgang Polska, którzy uprawiają sporty walki od najmłodszych lat a obecnie zajmują się trenowaniem ludzi zarówno na poziomie rekreacyjnym jak i mistrzowskim. Zajmują się także organizacją szkoleń i obozów sportowych. Gorąco polecamy ich wiedzę i zaangażowanie w to co robią. Jeśli chcielibyście skorzystać z ich usług to więcej informacji znajdziecie na ich stronie www.sportgangpolska.pl. A tymczasem zapraszamy do lektury…

Sporty walki to ciężki kawałek chleba. Każdy, kto zajmował się nimi na poważnie, dobrze o tym wie. Poza aspektem techniczno-taktycznym, gdzie należy opanować setki technik i scenariuszy, fighter musi też dbać o przygotowanie motoryczne, walczyć z urazami (jak mawia wybitny trener MMA Robert Jocz: zawsze coś boli) oraz niejednokrotnie w okresie przygotowawczym redukować wagę, nawet po kilkanaście kilogramów. To wszystko sprawia, że kluczowym staje się dobre planowanie przygotowań. Te plany znacząco różnią się w zależności od tego czy walczysz kilka razy w roku, kilka razy w miesiącu, czy po prostu trenujesz dla siebie i chcesz być dobrym w tym, co robisz.
W tym wpisie krótko wyjaśnię jak podchodzić do tematu przygotowań motorycznych w wyżej wymienionych przypadkach.

1. Przygotowania do pojedynczej walki , której datę poznajemy kilka miesięcy wcześniej.
Jest to wygodna dla sportowca forma przygotowań (spotykana zwykle w sporcie profesjonalnym), ponieważ cały cykl przygotowawczy można zaplanować tak, aby peak formy nastąpił w dzień walki. Przygotowania trwają zazwyczaj 8-12 tygodni(okres przygotowawczy jest uzależniony od wyjściowej formy zawodnika – jego dyspozycji tlenowej i siłowej). Jest to komfortowa sytuacja, bo w okresie treningowym możemy sobie pozwolić na chwilowy spadek formy wywołany zmęczeniem.Pierwsza cześć cyklu nastawiona jest na duże objętości i intensywność. W tym okresie zawodnik może odczuwać silne zmęczenie i spadek swoich możliwości podczas sparingów. Jest to normalne zjawisko i przygotowując się do walki nie powinieneś martwić się tym, że gorzej Ci idzie – tak musi być. Trening siłowy i wytrzymałościowy cechuje się bardzo dużym obciążeniem dla organizmu, ale jeśli po tym okresie zastosujemy odpowiednią regenerację, nastąpi hiperkompensacja i w kolejnych fazach przygotowania będziemy odczuwać znaczną poprawę w tych obszarach. Bliżej walki(zazwyczaj ostatnie 4 tygodnie) zmieniamy bodźce treningowe. Skupiamy się na budowaniu mocy i szybkości – te treningi charakteryzują się mniejszą objętością, co pozytywnie wpływa na regenerację. Dzięki temu na treningi przychodzimy z większą werwą i lepiej możemy wykorzystać cechy motoryczne wypracowane w poprzednich fazach przygotowań. Przed ok. 1,5 tyg. przed walką koncentrujemy się tylko na taktyce i treningach szybkościowych.

2. Przygotowania do sezonu startowego, podczas którego wielokrotnie będziemy brali udział w walkach i turniejach (przygotowanie nieliniowe).
Taka sytuacja spotka nas np. w boksie olimpijskim, zapasach, taekwondo olimpijskim czy submission fighting/bjj. Trenując i walcząc w takiej formule musimy zadbać o to, aby nasza forma była wysoka zarówno na rozpoczęcie, w trakcie, jak i na zakończenie sezonu startowego. Stwarza to kolejne wyzwania, ponieważ treningi motoryczne nie mogą znacznie zakłócić naszej dyspozycji startowej. Sztuką jest nie tylko wypracowanie wysokiej dyspozycji, ale i podtrzymanie jej przez cały sezon, który niejednokrotnie trwa nawet 11 miesięcy. Kluczowe jest tu dobre zaplanowanie sezonu. Najlepiej jest wyznaczyć sobie imprezę główną (np. Mistrzostwa Polski, Mistrzostwa Świata czy Europy) i planując sezon, z góry założyć, że kilka startów potraktujemy jako element przygotowań. Zawodnik walczący w wielu turniejach rocznie, rozpoczyna przygotowania przed sezonem, gdzie stara się wzbić na jak najwyższy poziom motoryczny. Później, w okresie startowym, wprowadza się np. 4-tygodniowe bloki nastawione na poprawę siły, wytrzymałości, mocy i szybkości. Analizując swoje występy, zgodnie z potrzebami, możemy tez wprowadzać bloki nastawione tylko na poprawę cechy motorycznej, która tego wymaga.

3. Przygotowania amatorskie, które można też nazwać uzupełnieniem treningu sportów walki o akcenty motoryczne.
Taką formę przewidujemy dla osób, które trenują dla siebie, nie planują startów lub nie są one ich priorytetem. W takiej sytuacji, jeśli jesteś trenerem, staraj się wprowadzać w trening akcenty motoryczne. Przykładowo: trenując grupę 3x tygodniowo, w poniedziałki zaplanuj trening taktyczny połączony z szybkością(zarówno głowa, jak i ciało są świeże po weekendowej regeneracji i te elementy będą najlepiej przyswajalne), w środę technika z mocą, a w piątek wytrzymałość, np. w formie sparingów lub akcent siłowy.
Wariantów przygotowań jest wiele i nie są one uniwersalne. Wszystko zależy od możliwości czasowych oraz od reakcji zawodnika na dane bodźce. Powyższy artykuł pozwala zdefiniować jakiego typu przygotowań potrzebujesz. Poszczególne przypadki rozwiązujemy w innych artykułach oraz podczas szkoleń w SPORT GANG GYM.

Aleksander Rychlik, trener Sport Gang Polska